Selasa, 28 Jun 2011

bacaan AL-QURAN

sedap sungguh suara adik nie membaca AL-QURAN
dengan alunan suara yang merdu menarik hati si pendengar...
kat sini aq sertakan surah kegemaran aq... tapi surah AL-RAHMAN x de yang dye bace...
suke surah al-rahman

Hasan Bin Abdullah Al Awadh







alami sendiri...

Assalamualaikum wbt

nie nak cite pasal perangai orang di sekeliling kita...
ad yang macam2 ragam dah gaya. ada yang lembut, keras, sombong, bengis, penyayang dan lain2
penyajaran hidup banyak menyajar kita erti kehidupan
even hidup merempat di tepi jalan juga adalah satu pembelajaran
teringat kata-kata KEDAH dalam siri JUVANA..hehe

di sini aku ingin cerita pasal adab kita sesama manusia..
cerita dye cam nie

ad satu ary nie aq pown x berapa ingat bila tapi perkara ini sering berlaku dalam masyarakat..
masa aq di kedai mamak bersama kawan2 aq...
tngah duk borak2 gan mmber aq terdengar
ad seorang abang nie dye duduk di meja belakang kami...
abang nie marah2 kat pelayan yang ad kat kedai mamak 2..
terdengar ar yang dye marah2 yang air dye lmbat smpai...
dye punye meyumpah2 macam2 keluar..
" ko nie x reti buat kerje cpt ke, B*D*H betul, lembap buat kerja"
org ramai kat situ malu aq tngok...

itu lah situasi yang berlaku.. salah kew kalau bersabar...??
yang aq persoalkan KORANG X RASA APE YANG ORANG LAIN RASA...
jadi kowg x leyh nak marah2 ckp elok2 x leyh kew..??
mybe mamak 2 bnyak kerje kew or terlupe..?
cube kowg berada di tempat dye... ape kowg rase..??

aq selalu ckp kat diri sendiri untuk selami ape yang owg lain rase..
penah kowg rase kerja penat2 pas 2 kene marah...?? penah kan..
so kowg leyh rase ape perasaan owg 2... bukan saje situasi di atas terdapat bnyak lagi situasi yang sama...

cuma aq nak ckp sebelum komen/marah selami dulu ape yang owg lain rase..
aq ckp untuk kebaikkan sesama insan
bukan kah sabar itu separuh dari IMAN...??
tepuk dada tanye selera

maaf ayat agak tunggang terbalik.. harap dimaafkan.